Akomp Konsult

Akomp Konsult

Ditt stöd på vägen
Utvald bild

Erfarenheter

och kompetenser

Våren 2023 uppdrag i Uddevalla kommun som utredande socialsekreterare på barn och unga inom socialtjänsten. Jag kan inte sluta uppskatta den erfarenhet jag får genom att se nya kommuner, olika sätt att leda, insatser utformade på olika sätt och socialsekreterare som brinner för sina arbeten och kämpar för barns rättigheter och skydd. Ett svårt arbete som kräver stort engagemang. Att se det, att få vara en del av det och själv lyfta barnets röst och perspektiv är något jag värderar högt.

Hösten 2022 uppdrag i Jönköpings kommun som utredande socialsekreterare inom socialtjänsten. 

Våren 2022 uppdrag i Skövde kommun som utredande socialsekreterare. I denna kommun har jag förmånen att arbeta med en tidigare kollega, nu också konsult. Det finns ett värde i att reflektera, bolla och lyfta svåra saker tillsammans med någon annan. I socialtjänsten står du å ena sidan sällan ensam utan trots att du har egna ärenden så har du en arbetsledare, ibland kallad 1:e socialsekreterare som arbetsleder dig, där bedömningar, förslag till beslut, vägen fram bollas, diskuteras och det innebär att jag som enskild handläggare inte är ensam. Å andra sidan, kan det trots detta upplägg inom socialtjänsten kännas ensamt då det är en hög arbetsbelastning, mycket frågor och beslut att ta ställning till samtidigt som bedömningar ska göras i enlighet med det enskilda barnets bästa. Det svåra är att många runtomkring barnet, inte heller sällan föräldrarna själva, tycker olika kring vad som är barnets bästa. I detta krävs av socialsekreteraren en sammanvägning av faktisk fakta, inlyssnande av föräldrar, professioner som bedöms ha kunskap om barnet och sist men inte minst barnet självt. Detta vägs samman och risker bedöms på kort och lång sikt beroende på hur man väljer att bedöma, besluta och agera. Det är komplexa frågor, mycket att ta ställning till och i det stora kan det kännas ensamt. 

Att arbeta med en kollega, där vi tillsammans kan bolla, reflektera och värdera den kunskap vi har, det material vi hämtar in och (när vi dessutom har möjlighet att arbeta tillsammans i ärenden kan) när vi genomför utredande samtal ihop, där diskussioner kan föras i syfte att skapa en vidare bild händer någonting. Det ökar inte bara professionaliteten, det ökar rättssäkerheten och arbetet som utförs blir av större kvalitet.

211201-211231 uppdrag som socialsekreterare på mottagande enheten inom socialtjänsten i Ale kommun i Göteborgs stad. Att arbeta som mottagande socialsekreterare innebär att en skyddsbedömning ska göras. Det brukar göras direkt i samband med att en anmälan kommer in och ska göras inom 24 timmar. Till skillnad från att arbeta i utredande funktion, där det självfallet kan ske akuta saker, så innebär arbetet i mottagande funktion att hela tiden befinna dig i akuta bedömningar. Bör jag agera nu, idag, snarast eller kan ärendet vänta på att utredande socialsekreterare tar över. I den mottagande funktionen görs bedömning inom fjorton dagar huruvida utredning ska inledas eller inte och inom detta tidsspann behöver du ha såpass mycket information att en bedömning kan göras. 

Ibland sker uppdrag parallellt med varandra och så var fallet hösten 2021. 

  • Uppdrag på tre skolor i Borås kommun, under två dagar i veckan, som skolkurator. Kul att åter vara tillbaka som skolkurator i Borås stad. Det ligger mig varmt om hjärtat att arbeta som skolkurator. Det är något fint med att kunna ha öppen dörr dit barn, och såklart personal, är välkomna. 
  • Uppdrag två dagar i veckan för Eda kommun med att sammanställa utredningar inom socialtjänsten barn och unga. Hur sammanställer man egentligen en utredning som någon annan genomfört. För mig innebär det en ödmjukhet och att vilja förstå. När jag sammanställer en utredning vill jag intervjua den socialsekreterare som gjort det utredande arbetet. Detta för att fånga känsla, oljan med utredningen och förståelse för de processer som ägt rum under utredningstiden. Detta har för min personliga del känts som en framgångsfaktor. 
  • Uppdrag med syfte att vara ett stöd för en mamma som fick sitt barn placerat och följa barnet genom processen från att bli placerad i jourfamilj fram till att barnet placerades i sin hemkommun. När det bedöms/beslutas att ett barn behöver placeras placeras barnet vanligtvis inledningsvis i en jourfamilj, detta medan man hittar ett familjehem som kan matcha barnet… detta kan vara kopplat till såväl faktiska önskningar från barnet och föräldrarna, till behov barnet har, liksom geografisk inverkan.

”Att vara ett stöd för en förälder som får sitt barn placerat går inte att beskriva på ett enkelt sätt. Det finns bara ett sätt att göra och det är att vara ödmjuk, visa respekt och bekräfta föräldern/föräldrarna i den otroligt svåra stund denne/de befinner sig i.” 

210101-210331 pågick mitt arbete som barnsekreterare i Herrljunga kommun. Att arbeta med barn som är placerade innebär för mig ett stort ansvar och ett viktigt arbete, i syfte, att alltid arbeta utifrån det enskilda barnets bästa och behov. När man arbetar med placerade barn, till skillnad från när du utreder barn som bor hos sina föräldrar, innebär det fler parter att arbeta tillsammans med, så som barnets familjehem. 210401 övergick sedan arbetet till utredande arbete som socialsekreterare fram till semestern.

20201231 arbetar jag på timmar i Herrljunga som barnsekreterare. Detta övergick i årsskiftet till ett uppdrag på heltid. Att arbeta som barnsekreterare innebär att följa upp, utreda och handlägga placerade barns ärenden. Barn, vilka är placerade med stöd av SoL- socialtjänstlagen eller LVU- lagen om vård av unga.

20201116-20210125 uppdrag som umgängesstödjare i Stockholm. Att arbeta som umgängesstödjare innebär att vara med när en förälder träffar sina barn. Inte vara del av umgänge i den form att man tar plats eller är delaktig, utan att man håller sig på avstånd och finns där. Rollen kan såklart skilja beroende på uppdrag och förväntningar. En rapport skrivs om vad som faktiskt skett och observerats under umgänget. Inga personliga åsikter eller antaganden utan det får komma från en utredare eller en som dömer/bedömer.

20200901-20201218 uppdrag som skolkurator på Engelbrektskolan i Borås. Som kurator har jag gjort utredningar för enskilda elever, funnits tillgänglig för samtal för elever liksom haft en rådgivande funktion för föräldrar till eleverna på skolan. Som kurator har jag varit en del av EHT- elevhälsoteamet på skolan och utgjort en av kompetenserna där. På EHT har vi tillsammans diskuterat elever och hur vi kan arbeta med enskilda elever, med grupper och med hela klasser för att eleverna ska ha en fungerande skolmiljö liksom ha möjlighet att nå målen i skolan.

2016 – 2020 anställd som Konsult på Dedicare AB. Jag har genom Dedicare hyrts ut som socionomkonsult till kommuner i syfte att arbeta utredande med barn och unga inom socialtjänsten. Jag har arbetat på uppdrag i följande kommuner med just utredningsarbete:

  • Alingsås Kommun 2016
  • Marks Kommun 2016-2018
  • Essunga Kommun 2019
  • Göteborgs Kommun, stadsdel: Västra Göteborg 2019
  • Herrljunga Kommun 2020

2013 – 2016 anställd som Socialsekreterare IFO Barn och Familj stadsdel Öster i Borås. Där jag arbetade med utredning av barn och unga men också som barnsekreterare där jag utredde och följde upp placerade barn. Jag arbetade också i mottagande funktion och handlade förhandsbedömningar.

2010 – 2013 arbetade jag som behandlingsassistent på Hässlehem, vilket är ett behandlings och utredningshem för barn och unga upp till 12 år genom Gryning Vård AB. Jag arbetade hos dem fram till jag tog Socionomexamen 2013.

Jag har också, innan min Socionomutbildning, erfarenhet av att arbeta på SÄS (Södra Älvsborgs sjukhus) och har där arbetat inom samtliga slutenvårdsavdelningar inom vuxenpsykiatrin i Borås, liksom jag också arbetat på BUP- barn och ungdomspsykiatriska akutvårdsavdelningen i Borås. Jag arbetade som undersköterska på förlossningen innan jag började studera till Socionom hösten 2009. Jag var under mina år inom förlossningsvården med under 87 stycken förlossningar.

Kompetens

Högskoleutbildning

Socionomexamen 2013 (Göteborgs universitet). Utbildning var inledningsvis fältförlagd i Hammarkullen i Göteborg. Fokuseringskurs sista terminen på Socionomprogrammet valde jag kursen Verksamhetsledning och organisering (22,5hp). Tidigare fokuseringskurser under utbildningen jag valt är Barn och familj (7,5 hp) samt psykisk ohälsa (7,5 hp).

Kurser på högskola

  • Sociologi Allmän kurs 20 hp/ motsvarande 30 hp idag (Lunds universitet)
  • Psykologi- med inriktning sexologi 30 hp 2013 (Göteborgs universitet)

Utbildningar

  • MI- motiverande Intervju hösten 2008
  • BBIC- Barns behov i centrum– utbildning 2013 – reviderad BBIC- utbildning 2016
  • UTVÄGVåld i nära relation– deltagit i Utvägs grundutbildning 2013, samt fördjupningsutbildning 2014
  • Barnsamtalsutbildning 2013

Under åren som Socionom har jag fått utbildningar och föreläsningar för att uppdatera mig inom socialt arbete och har bland annat uppdaterats gällande handläggning och dokumentation i arbetet med barn och unga 2015, samt handläggning och dokumentation inom socialtjänsten 2018.

Deltog under Socionomdagarna 2015 och 2022.

Har fått regelbunden extern handledning under åren 2014-2016, under våren 2019 samt har pågående handledning sedan våren 2021.